lördag, oktober 10, 2009

klockan är inte ens åtta än och
jag ser inte ett smack ut genom fönstret
är becksvart
en bit från huset ser jag då och då ett par ljuslyktor
från en och annan ensam bil som kör vi förbi

jag undrar var dom ska
är dom på väg hem, kanske har jobbat hela dagen?
på väg på fest, middag, kalas?
in till byn för att köpa en påse lördagsgodis,pizza eller något annat
att smaska på framför lördagsfilmen?
är personen i bilen ensam?
är de flera stycken? pratar och skrattar de tillsammans?
är dom lyckliga?
bråkar dom?

är det ett ungt par, nyförälskade?
kanske ett äldre par, som trots att förhållandet
har 40 år på nacken fortfarande kan se varandra
på det där speciella sätttet, med glimten i ögat.
med kärleken i ögonen, ser de på varandra sådär som
man bara kan när en person betyder allt och som man
aldrig skulle kunna tänka sig att leva utan.
eller är det ett gift par, som bråkar så stickorna flyger,
som aldrig kan hålla sams, som börjar bråka om den
ena frågar om den andra är hungrig fast den ena självklart
borde förstått att den andra inte är hungrig. ni vet.

det är mycket man kan tänka om ett par ljuslyktor
från en och annan ensam bil som kör förbi

jag kan fortsätta i evigheter, natten lång
men jag stoppar mig själv
det är något jag måste göra,
något annat jag måste tänka på..

_________________________________________________________

jag ser inte fram emot det längre
inte idag, inte igår och inte dagen innan det.
troligtvis inte imorgon heller
det är fejk, det är fasad, det är lögn.
det är rent utsagt så jävla löjligt
jag höjer mig över detta trams
raka puckar, my ass
spelar man en rak puck får man skit för det

Inga kommentarer: